در شبهایی که آسمان صاف و قرص ماه نسبتاً یا دقیقاً کامل است.
نور مهتاب به شکل نری خفیف و آبی رنگ صحنه های خارجی را اندکی روشن می کند و ممکن است این نور با تابیدن از درون پنجره ها و روزنها، صحنه های تاریک داخلی را نیز اندکی روشن کند.برای تقلید این جلوه در فیلم ، ترفندهایی وجود دارد :
1)می توان از پرژکتورهای HMI (یا اصطلاحاً ARC )استفاده نمود.
چون دمای رنگ نور این پرژکتورها تقریباً یا دقیقاً 5500 درجه ی کلوین است، نری که به صحنه می تابانند، در تصویر آبی دیده می شود، با این شرط که از نگاتیوی استفاده کنیم که متناسب نور 3200 درجه ی کلوین ساخته شده باشد. (به چنین نگاتیوی اصطلاحاً نگاتیو نور مصنوعی یا Artificial Light یا به تعبیری نگاتیو نور تکنسین می گویند) و یا از بین « پیش تنظیم »های (preset) موجود در دوربین تصویر برداری preset 3200 درجه ی کلوین را انتخاب کنیم و یا ابتدا دوربین را در نوری با کلوین 3200 درجه « وایت بالانس » کنیم و سپس به همان ترتیب در صحنه مورد نظر از دوربین استفاده کنیم.در چنین صحنه ای معمولاً پروژکتورهای HMI را در ارتفاع مناسب قرار می دهیم و از بالا به صحنه های خارجی می تابانیم و یا پشت پنجره اتاقها قرار می دهیم و نر آن را به داخل اتاق هدایت می کنیم تا زاویه ی تابش نور آنها تقریباً شبیه تابش نور مهتاب شود. اگر بخواهیم چهره ها با نوری طبیعی و سفید روشن شده باشند، با پروژکتورهای تنگستن ( با کلوین 3200 درجه ) آن ها را با نورپردازی می کنیم.
2)به جای پروژکتور HMI ، می توان نور مهتاب را به واسطه ی پروژکتورهای تنگستن ( پروژکتورهایی که دمای رنگ نور آنها 3200 درجه ی کلوین است ) نیز تقلید کرد ، به این شرط که وضعیت نگاتیو یا دوربین تصویربرداری شبیه مورد قبل باشد و بر روی پروژکتورهای تنگستن صافی ای به نام Moon Light قرار داد. به جای این فیلتر، گاهی از فیلتر آبی فول یعنی Full CTB نیز استفاده می شود. اگر بخواهیم چهره ، نوری طبیعی و سفید داشته باشد ، بر روی پروژکتورهایی که به چهره نور می تاباند ، فیلتر آبی قرار نمی دهیم. ممکن است پروژکتور HMI در دسترس نباشد یا پروژکتورهای تنگستن مورد استفاده ، آن قدر کم شدت باشند که قرار دادن فیلتر Moon Light یا فیلترهای مشابه بر روی آنها ، توان خروجی آنها را به گونه ای در چنین مواردی ، برای تقلید نور مهتاب می توان از ترفندهای زی استفاده کرد :
1)برخی دوربین های تصویر برداری « پیش تنظیم های » (preset) متنوع و متغیر دارند یعنی می توان وارد فهرست تنظیمات دوربین ( Menu ) شد و عدد « پیش تنظیم » را با دقت 100 درجه ی کلوین تغییر داد. در این حالت می توانید صحنه را با پروژکتورهای تنگستن ؛ بدون نیاز به هیچ گونه فیلتری نورپردازی کنید و سپس « پیش تنظیم » دوربین را تا جایی که ممکن است از 3200 پایین تر ببرید ( مثلاً 2000 درجه کلوین ). در این صورت ، نور این پروژکتورها در تصویر آبی رنگ دیده می شود. اگر در نظر دارید که در تصویر ، چهره ها با نور سفید ، روشن شده باشند ، از پروژکتورهای تنگستن جداگانه ای به عنوان نور اصلی چهره استفاده کنید و نور آن را به چهره بتابانید ، اما در این حال لازم است یک فیلتر نارنجی ( به ویژه فیلتر نارنجی نیم یعنی Half CTO ) بر روی این پروژکتور خاص قرار دهید تا چهره ها در تصویر آبی دیده نشوند.
2)اگر دوربین شما « پیش تنظیم »های متنوع ندارد ، می توانید همه ی اقدامات فوق را در زمینه نور پردازی اجرا کنید. فقط به جای انتخاب « پیش تنظیم » به ترتیب زیر White Balance کنید:
« در شرایطی جدا از صحنه ی مورد نظر ، روی یک پروژکتور تنگستن ، فیلتر نارنجی ( به ویژه همان فیلتر نارنجی نیم یعنی Half CTO یا فیلتر نارنجی CTO ) قرار دهید و در این نور خاص وایت بالانس کنید و بدون تغییر شرایط ، دوربین را به صحنه ی اصلی ببرید و تصویربرداری را شروع کنید. »
در صورت اجرای یکی از دو ترفند بالا ، بدون نیاز به پروژکتور HMI با فیلترهای آبی و Moon Light می توانید نور زمینه ی آبی رنگی به صحنه اضافه کنید ، بدون آنکه چهره ها آبی دیده شوند. *نشریه تخصصی نور و تصویر *نویسنده : مرتضی جان بخش
وبلاگ جالبی دارید ولی هنوز نیمه تمومه نه
با سلام و خسته نباشی سایت خو بی داری ولی بیشتر روش کار کن.