‍CINEMA

برخیز ز خواب تا شرابی بخوریم/زان پیش که از زمانه تابی بخوریم/کاین چرخ ستیزه روی ناگه روزی/خندان ندهدزمان که آبی بخوریم

‍CINEMA

برخیز ز خواب تا شرابی بخوریم/زان پیش که از زمانه تابی بخوریم/کاین چرخ ستیزه روی ناگه روزی/خندان ندهدزمان که آبی بخوریم

AWB1 (وایت بالانس خودکار)

چشم انسان، خود را با تغییر دمای رنگ محیط های گوناگون سازگار می کند اما دوربین های ویدیو، به دلیل نداشتن این قابلیت، برای رسیدن به پیوستگی در دمای رنگ، از یک مدار الکترونیک بهره می گیرند که، AWB نامیده می شود.

مدار AWB این امکان را فراهم می سازد تا به سادگی و با فشار یک کلید، دمای رنگ به صورت خودکار تنظیم شود. این گزینه، هنگام نبود فرصت کافی برای تنظیم دستی و یا آشنا نبودن کاربر با ونایت بالانس به کار می آید.

AWB اغلب با ATW، امکاتی که دوربین های خانگی بدان مجهزند، اشتباه گرفته می شود. در حالی که ATW کاملاً خودکار بوده و پیوسته مطابق با تغییر دمای رنگ محیط سفیدی را تنظیم می کند، AWB برای توازن رنک در یک محیط مشخص طراحی شده است. بنابراین، تصویر بردار بایستی با تغییر دمای رنگ، آن را فعال کند. گرچه انجام این کار کمی مشکل به نظر می رسد، اما AWB در مقایسه با ATW، باز سازی رنگ بسیار دقیق تری حاصل می کند. AWB را بایستی با قرار دادن یک جسم سفید در کادر دوربین (مثلاً کاغذ سفیدی) که بیش از 70 درصد کادر تصویر را پر کرده باشذد، و سپس فشار دادن کلید وایت بالانس در بدنه ی دوربین انجام داد.

Preset White ( سفیدی از پیش تنظیم شده)

از آنجایی که دوربین ها با تغییرات انتشار طیفی متفاوت منابع نوری سازگار نیستند، این تفاوتها بایستی به گونه ی الکترونیک و اپتیک جبران شوند.

انجام وایت بالانس، به معنای جبران الکترونیک برای انتشار طیفی متفاوت است. برای رسیدن به وایت بالانس دقیق، انتخاب فیلتر مناسب تبدیل رنگ برای کاهش میزان این تنظیم های الکترونیک ضروری است.

هنگامی که تنظیم سفیدی در صحنه مقدور نباشد، یا دمای رنگی محیط از پیش معلوم باشد (برای مثال 3200K)، از گزینه ی{سفیدی از پیش تنظیم شده} استفاده می شود. با انتخاب این گزینه، تقویت کننده های RGB برای تصحیح وایت بالانس، در حالت میانی اشان تنظیم می شوند. این بدان معنا است که، به سادگی با انتخاب فیلتر تبدیل رنگ مناسب، وایت بالانس به صورت تقریبی به دست می آید. با این وجود، بایستی توجه داشت که دقت این روش، به اندازه ی انجام وایت بالانس نیست.

Black Balance (تعادل سیاهی)

 برای اطمینان از دقت باز سازی رنگ در تصویر ویدیو، لازم است دوربین بتواند هنگام بسته بودن دیافراگم سیاهی واقعی را باز سازی کند. در غیر اینصورت، ممکن است Color Cast (انتشار رنگ ) در تصویر مشاهده می شود. برای اینکار، به انطباق سطح سیاهی سیگنالهای قرمز، سبز و آبی نیاز داریم. بیش تر دوربین ها دارای کارکرد Black Balance خودکار هستند، که بطور خودکار آیریس لنز را بسته و سطح سیاهی R، G و B را تنظیم می کند.

Gain (بهره ی تقویت)

هنگام تصویر برداری با دوربین ویدیو در شرایط کم نور، به دلیل کافی نبودن نور هدایت شده به تصویر ساز، اغلب سطح سیگنال مناسبی فراهم نمی آید. برای چنین مواردی، دوربین های ویدیو دارای یک کارکرد Gain Up هستند، که به گونه ی الکترونیک سیگنال ویدیو را به یک سطح بسنده برای دیدن در یک مونیتور یا ضبط روی یک VTR تقویت می کند.

کارکرد Gain Up معمولاً دارای چندین درجه است که بسته به شرایط نوری توسط کاربر انتخاب می شود. البته بایستی توجه داشت که تقویت زیاد گین، نویز را نیز افزایش داده و منجر به کاهش نسبت سیگنال به نویز می گردد. برخی دوربین ها دارای یک تنظیم Gain منفی نیز برای افزایش نسبت سیگنال به نویز هستند.