‍CINEMA

برخیز ز خواب تا شرابی بخوریم/زان پیش که از زمانه تابی بخوریم/کاین چرخ ستیزه روی ناگه روزی/خندان ندهدزمان که آبی بخوریم

‍CINEMA

برخیز ز خواب تا شرابی بخوریم/زان پیش که از زمانه تابی بخوریم/کاین چرخ ستیزه روی ناگه روزی/خندان ندهدزمان که آبی بخوریم

اولین شخص در سینمای ایران

 

 اوگانیانس اولین شخصی در ایران است که به فکر ساخت فیلم های داستانی می افتد آن زمان که فیلم های صامت مرسوم بوده است وی به ساخت فیلم صامت «آبی و رابی» می پردازد که اولین فیلم بلند صامت تاریخ سینمای ایران است . وی قبل از ساخت این فیلم به فکر افتتاح یک مدرسه آرتیستی در ایران می افتد که تا 3 دوره ادامه داشته است و حاصل دوره اول آن فیلم آبی و رابی بوده است و حاصل دوره دوم آن فیلم حاجی آقا آکتور سینماست اما به دلایل مختلف عاقبت این موسسه به تعطیلی می انجامد . اطلاعیه ای که در بالا می بینید اولین اطلاعیه اولین موسسه آموزش سینما در ایران است که در سال 1309 انتشار یافته است .  

اوگانیانس مهاجری ارمنی روسی بوده است که در سال 1279 در عشق آباد متولد شده بود و تحصیلاتش را در رشته سینما در هنرستان سینمایی مسکو به اتمام رسانده بود و در سال 1308 وارد ایران شده بود . وی که سال های زیادی را در ایران به ترویج سینما پرداخت و تلاش های زیادی نیز نمود و اتفاقات مهمی را برای سینمای ایران رقم زد در سال 1317 ایران را به مقصد هندوستان ترک می گوید به امید ادامه دادن فعالیت های سینمایی و سپس در سال 1326 مجددا به ایران باز می گردد و در سال 1330 اسلام می آورد و نام رضا مژده را برای خود بر میگزیند .  

وی با اینکه ایرانی نبوده است اما بیشترین خدمت را در ابتدا به سینمای ایران می نماید . در آن سالها که اغلب سینماها فیلمهای کشورهای خارجی را به نمایش می گذاشتند اوگانیانس وارد عرصه می گردد و با ابتدائی ترین و کمترین امکانات ، اصولی ترین روش را بر می گزیند یعنی در ابتدای امر به تربیت افراد در زمینه سینما می پردازد و سپس با استفاده از همین افراد دست به ساخت فیلم های کاملا ایرانی می زند . اما در آن زمان از فعالیت های وی تقدیری به عمل نمی آید و روحیه ناسیونالیست ایرانی در آن زمان به جلوگیری از فعالیت های وی می پردازد و در اغلب نشریات و مجلات بدون توجه به شرایط ساخت فیلم های وی از وی به بدترین شکل انتقاد می گردد گرچه ایرانی بودن فیلم مورد توجه همگان قرار می گیرد اما قطعا ایرانی نبودن اوگانیانس نیز دقیقا در نقدها به فیلم های وی دخیل بوده است  . این شرایط به وضوح در نقدهایی که در نشریات و روزنامه های مختلف در خصوص فیلم آبی و رابی منتشر می کرده اند قابل ملاحظه است . در فیلم دوم وی یعنی حاجی آقا آکتور سینما باز هم اوگانیانس از شاگردان تربیت شده موسسه خویش بهره می جوید اما در این فیلم بخت با وی یار نیست زیرا اکران عمومی اولین فیلم ناطق ایرانی یعنی دختر لر شکستی عظیم را به وی تحمیل می نماید . دختر لر فیلمی است که در یک کمپانی هندی ساخته می گردد اما داستان در خصوص قبیله ای از لرهای ایران است .

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد