‍CINEMA

برخیز ز خواب تا شرابی بخوریم/زان پیش که از زمانه تابی بخوریم/کاین چرخ ستیزه روی ناگه روزی/خندان ندهدزمان که آبی بخوریم

‍CINEMA

برخیز ز خواب تا شرابی بخوریم/زان پیش که از زمانه تابی بخوریم/کاین چرخ ستیزه روی ناگه روزی/خندان ندهدزمان که آبی بخوریم

نگاهی کوتا به چند فیلتر پر کاربرد در دوربینهایDoc ویدئویی

فیلترها عناصری شفاف و نیمه شفاف اند که می توانند درون حلقه ای فلزی قرار گرفته ؛ روی دهانه لنز نصب شوند یا درون جعبه فیلتری (matt box)که سر لنز نصب شده، قراتر گیرنده یا درون دوربین ، پشت لنز تعبیه شوند. فیلترها بر شدت، کیفیت و رنگ نور؛ قبل از رسیدن نور به ccd تاثیر می گذارند و از آنها می توان برای خلق افکتهای بصری معین در تصاویر نیز استفاده کرد. 

*فیلتر غلظت خنثی {ND {Neutral Density   

این فیلتر از نظر رنگ، خنثی است و می تواند بدون تاثیر بر رنگ نور ورودی به داخل لنز، تنها از شدت آنها بکاهند؛ که در شرایط نوری پر نور مانند نواحی کوهستانی، بیابانی و کنار دریا که شدت نور بیشتر است، بسیار کربرد دارد. از درجه های مختلف غلظت این نوع فیلترها؛ بسته به نوع کاربرد، استفاده می شود.

*فیلترهای ماورای بنفش UV {Ultra Violet}

دوربین های ویدئویی؛ هم به نور مرئی و هم به نور ماورای بنفش حساس اند. نور ماورای بنفش عمدتاً از چشم انسان مخفی است و دوربین های ویدئویی از این نظر، به نور ماورای بنفش حساس اند که ورود این نور به داخل لنز، لایه ای آبی رنگ و کهنه گونه روی تصویر ایجاد می کند که در صحنه های بیرونی ضبط می شود. این فیلتر می تواند نور ماورای بنفش را جذب کند و نور مرئی را دست نخورده عبور دهد. از این فیلتر به عنوان محافظ لایه ی حساس روی لنز، در برابر آلودگیها و گرد و غبار و رطوبت نیز استفاده می شود.

*فیلتر پولاریزه Polarizing

پرتوهای نور غیر از حرکت به یک سمت، ارتعاش هم می کنند. نوع ارتعاش نورها را قطبیت (polarization) نور گویند. هرگاه، هر یک از پرتوهای نور، در صفحه ی خاصی ارتعاش کنند و صفحه ها مشابه نباشند، به آن نور غیر قطبی یا غیر پولاریزه می گویند؛ و هرگاه هر یک از پرتوهای نور در یک صفحه ی مشابه ارتعاش کنند، به آن نور قطبی یا پولاریزه می گویند. از این فیلتر برای تبدیل نورهای غیر پولاریزه به پولاریزه استفاده می شود و می تواند شدت نور را نیز تا حدودی کاهش دهد. این نوع فیلترها می توانند افکت ناشی از انعکاس نور بر روی سطوح شفاف یا غیر فلزی را کاهش دهند و به گونه ای قابل چرخش برای حذف این انعکاسها، بر روی لنز نصب شوند.

*فیلتر دیفیوژن Diffusion

ای فیلترها نوعی فیلتر کم کننده ی وضوح هستند و موجب تلطیف نور ورودی به داخل لنز می شوند. از فیلتر دیفیوژن ملایم می توانیم برای از بین بردن چین و چروک چهره استفاده کنیم و از فیلترهای دیفیوژن قوی تر، برای ایجاد افکتهای خاص در یک صحنه ی درام.

*فیلتر (قرمز – قهوه ای) Sepia

سپیا برای ایجاد تون های قرمز قهوه ای در تصویر به کار می رود که بیشتر برای خلق صحنه های قدیمی و یا Flash Back به کار می رود.

*فیلتر مه Fog

این فیلتر، به تصویر حالت مه مانند می دهد که کمی مشابه فیلتر دیفیوژن است که با شدت بشتری نسبت به آن عمل می کند.

*فیلتر اصلاح رنگ   Correction / Colour Conversion

از این فیلترها برای اصلاح دمای رنگ نور(کلوین) استفاده می شود. با این فیلترها، دمای رنگ صحنه های داخلی را به خارجی و بالعکس تغییر می دهیم و یا هر گونه کاهش و افزایش کلوین نور را صورت می دهیم.

*فیلتر Star Effect

این فیلتر بر روی نقاط های لایت(نورانی) داخل قاب، جلوه ی ستاره گونه ایجاد می کند و می تواند در تصویر افکت های رویایی و غیر طبیعی ایجاد کند. این فیلتر نیز تا حدودی از وضوح و کنتر است تصویر می کاهد و هر چه دیافراگم دوربین باز تر باشد، اثرش بیشتر است.

*فیلترهای تدریجی Graduated

فیلتر هایی هستند که بخشی از سطح آن دارای تونالیته های رنگی بیشتری نسبت به قسمت دیگر آن است مثلاً فیلتر تدریجی غلظت خنثی، برای صحنه های بیرونی ای کاربرد دارد که در آن می خواهیم نور تابیده از آسمان را کاهش دهیم و بخش های دیگر را بدون تغییر ضبط کنیم. بعضی از این فیلترها مرز مشخصی بین دو ناحیه روشن و تیره دارند و بعضی دیگر مرز مشخصی ندارند و به تدریج از غلظت آنها کاسته می شود. به این دلیل به آنها فیلتر تدریجی می گویند.

*فیلتر Diffraction

این فیلتر رنگ نور را تجزیه می کند و خاصیت منشور مانند دارد.

*فیلتر Multiple Image

با این فیلتر می توان از یک سوژه، چند تصویر در کنار هم ایجاد کرد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد